Sunday, January 11, 2009

Israel pembunuh upahan AS – Chavez

CARACAS – Presiden Venezuela, Hugo Chavez menuduh Israel sebagai ‘pembunuh upahan’ Amerika Syarikat (AS) dan menyatakan penyelesaian krisis di Gaza berada dalam tangan Barack Obama apabila beliau menjadi presiden 10 hari lagi.

Keengganan Israel mengadakan gencatan senjata seperti yang diputuskan resolusi Majlis Keselamatan Khamis lalu langsung tidak memeranjatkan kerana rejim Zionis mendapat sokongan Washington, katanya kelmarin.

Menurut Chavez, hanya orang yang merestui kekejaman Israel mampu menamatkan krisis kemanusiaan di Gaza sekarang dan orang dimaksudkan ialah presiden AS. – AFP


SEKUMPULAN penduduk Palestin melihat sebuah masjid yang runtuh akibat dibedil tentera Israel di Gaza semalam.



PENDUDUK Palestin menerima bekalan makanan daripada misi bantuan asing di Gaza
semalam.



SEORANG lelaki melihat empat ahli keluarganya maut dibedil roket Israel di Gaza semalam.


Namun, Olmert yang enggan mematuhi resolusi gencatan senjata Majlis Keselamatan tidak menetapkan tarikh khusus bagi Israel berundur dari Gaza.

Seteru Olmert, Khaled Meshaal yang memimpin Hamas juga menyatakan kerajaan Hamas di Gaza tidak akan menerima gencatan senjata itu sehingga Israel terlebih dahulu berundur dari Gaza dan membuka semua lintasan sempadan.

Di Amerika Syarikat (AS) pula, bakal Presiden Barack Obama berkata, konflik di Gaza bakal menjadi agenda utama dan beliau akan mencari jalan penyelesaian sebaik sahaja dilantik secara rasmi sebagai Presiden AS. - Reuters

No comments:

Post a Comment